Mi az az elektronikus személyazonosító igazolvány (eSzig)?
Az eSzemélyi egy olyan 2016. január 1-jétől kiállított állandó személyazonosító igazolvány, amely tároló elemmel (chippel) rendelkezik. Elődjétől, a 2016. január 1. előtt kiállított személyazonosító igazolványtól az különbözteti meg, hogy rendelkezik chippel, amelynek segítségével számos elektronikus szolgáltatást lehet igénybe venni. (Erről bővebben itt olvashat.)
Mikor kell eSzig kiállítását kérni?
Életkortól függetlenül köteles állandó személyazonosító igazolvány kiadását kérni az a magyar állampolgár, aki nem rendelkezik érvényes magyar útlevéllel vagy érvényes magyar vezetői engedéllyel. A cselekvőképtelen kiskorú esetén a törvényes képviselője köteles biztosítani azt, hogy a kiskorú rendelkezzen személyazonosságot igazoló hatósági igazolvánnyal. A korlátozottan cselekvőképes (a kérelem benyújtásakor 14. életévét betöltött) kiskorú és a cselekvőképességében korlátozott nagykorú jogosult önállóan kérelmezni a személyazonosító igazolványt.
Érvényes személyazonosító igazolvány cseréjét akkor lehet kérni, ha
- az abban tárolt vagy azon szereplő adatokban változás következett be (ide nem értve az adószámot, lakcímet, TAJ számot, személyi számot valamint a vészhelyzet esetén értesítendő telefonszámát),
- az gyártáshibás,
- a tároló elem nem, vagy hibásan tartalmazza a személyes adatokat vagy az igazolvány adatait,
- az érvényességi idejéből legfeljebb 60 nap van hátra,
- a tároló elem nem működik,
- a 70. életévét betöltött kérelmező 10 éves érvényességi idejű személyazonosító igazolványt igényel,
- a személyazonosító igazolvány tároló eleme ujjnyomatot nem tartalmaz, és a kérelmező szeretné ujjnyomatai rögzítését kérni.
eSzig igénylése a konzulátuson
A konzuli tisztviselőnél csak magyar állampolgár, és kizárólag állandó személyazonosító igazolvány iránti igényt nyújthat be.
Figyelem! Az eSzig-hez rendelhető elektronikus aláírás (E-sign) igénylésére a külképviseleteken nincs mód, azt a kérelmező az eSzig birtokában utólag elektronikusan, vagy magyarországi kormányablaknál személyesen kérelmezheti a kiállítástól számított 60 napon belül.
A kérelem benyújtása
A külképviseleten a kérelmet kizárólag személyesen lehet benyújtani, meghatalmazott útján való eljárásra nincsen lehetőség! A korlátozottan cselekvőképes (14. életévét betöltött) kiskorú és a cselekvőképességében részlegesen korlátozott nagykorú maga is kérelmezheti a személyazonosító igazolvány kiállítását.
A kérelem benyújtásához az Időpontfoglaló Rendszerben kell időpontot foglalni, amelyet ide kattintva tehet meg. A foglalásnál az "Útlevél" vagy "Személyigazolvány" ügytípust kell kiválasztani. A személyek számánál annyit kell beírni, ahány főnek szeretnék az okmányt igényelni.
Bemutatandó iratok
Állandó személyazonosító igazolványt az a magyar állampolgár igényelhet aki személyazonosságát és a személyes adatait megfelelő okiratokkal igazolja.
Kérjük, hogy a kérelem benyújtásához az alább felsoroltak közül mindent hozzon magával, amivel rendelkezik:
- érvényes vagy lejárt állandó személyazonosító igazolvány;
- érvényes vagy 1 éven belül lejárt magyar útlevél;
- lakcímkártya;
- névviselés megállapítására alkalmas születési vagy házassági anyakönyvi kivonat.
Amennyiben érvényes magyar személyazonosító igazolvánnyal vagy útlevéllel rendelkezik, de azokat az ügyintézésnél nem tudja bemutatni, akkor a személyazonosító igazolvány iránti kérelem rögzítésére nincs mód, kivéve, ha az érvényes okmány elveszett/eltulajdonították. Ebben az esetben az elvesztésről/eltulajdonításról – az okmány érvénytelenítése érdekében – hatósági jegyzőkönyvben szükséges nyilatkozni, amelyet a helyszínen rögzítünk. Ld. még Elveszett, ellopott, eltűnt illetve megtalált okmányok bejelentése.
Amennyiben érvényes magyar személyazonosító igazolvánnyal vagy útlevéllel nem rendelkezik, akkor a fentieken túl szükséges a személyazonosság igazolására az alábbi okmányok valamelyike:
- érvényes magyar vagy az Európai Unió más tagállama által kiállított kártya formátumú vezetői engedély;
- érvényes külföldi útlevél.
Doktori cím viselésére irányuló szándék esetén – ha a személyi adat- és lakcímnyilvántartásban a doktori cím nem szerepel – be kell mutatni a doktori cím viselésére jogosító okiratot, külföldön szerzett doktori cím esetén az annak honosítását tanúsító okiratot, vagy ezek hiteles másolatát.
Az egyszerűsített honosítással magyar állampolgárságot szerzett személyeknek minden esetben be kell mutatniuk az eredeti honosítási okiratukat. Továbbá az első személyazonosító igazolványuk igénylésekor – amennyiben nem rendelkeznek még magyar anyakönyvi kivonattal – nyilatkozniuk kell arról, hogy a lakcímkártyán szereplő személyes adataik megegyeznek az anyakönyvbe bejegyzett, illetve a honosítási okiraton található adatokkal.
A 14 év alatti gyermek kérelme esetén a magyar születési anyakönyvi kivonat bemutatása kötelező. Amennyiben gyermekét Magyarországon még nem anyakönyveztette, úgy először azt kell elintéznie, mert a kérelmet csak olyan személy esetében nyújthatják be, aki szerepel a magyar személyiadat- és lakcímnyilvántartásban, illetve születése anyakönyvezésre került a magyar anyakönyvi rendszerben. Kérjük, ehhez olvassa el a Születés anyakönyvezése menüpontot.
14 év alatti kiskorú személyi igazolvány iránti kérelmét az egyik szülő/törvényes képviselő is benyújthatja egyedül, nem szükséges hozzá a másik szülő/törvényes képviselő hozzájáruló nyilatkozata. A jelen lévő törvényes képviselőnek rendelkeznie kell a személyazonosságának igazolására alkalmas érvényes okmánnyal (útlevél, vagy személyi igazolvány, vagy vezetői engedély).
12 éven aluli gyermek kérelme esetén minden esetben hozzanak egy hivatásos fényképész által készített fehér hátterű igazolvány képet a gyermekről. A 6. életévét be nem töltött kiskorú kérelmező személyes megjelenése nem szükséges, 6 év felett viszont kötelező!
A régi személyazonosító igazolványt le kell adni az eljáró hatóságnak, ha a jogosult új állandó személyazonosító igazolvány iránti kérelmet nyújtott be. A még érvényes személyi igazolvány az új okmány kiállításáig visszaadható, ez esetben azonban az új igazolványt csak személyesen lehet átvenni, a régi okmány egyidejű leadásával. Le kell adni az ideiglenes személyazonosító igazolványt az állandó személyazonosító igazolványt kiadó eljáró hatóságnak, ha a jogosult állandó személyazonosító igazolványt kapott.
A kérelem rögzítése
A kérelem benyújtásakor a kérelmező arcképét, ujjnyomatát és aláírását az ügyintéző rögzíti.
Nem kell ujjnyomatot adni, ha:
- a magyar állampolgár a 6. életévét még nem töltötte be;
- ujjnyomat adására fizikailag képtelen (ez esetben a kérelemhez orvosi igazolást szükséges csatolni!);
- ujjnyomat adására ideiglenesen fizikailag képtelen (ilyenkor az ügyfél részére az okmány csak 1 éves érvényességgel állítható ki);
FONTOS! Amennyiben a személyi igazolvány igénylésekor a kérelmező hozzájárul az ujjnyomat adatainak tárolásához, az okmány elvesztése, eltulajdonítása esetén lehetőség lesz annak ügyfélkapun keresztül történő pótlására (az új okmány azonos érvényességi idővel kerül kiállításra). Ellenkező esetben az ujjnyomat adatok az okmány kiállításakor törlődnek a nyilvántartásból, így pótlásra sem lesz lehetőség, csak új kérelem benyújtására, amihez ismét személyes megjelenés szükséges.
A kérelem benyújtásakor a kérelmező kap egy PIN-borítékot, amely tartalmazza az eSzig-hez kapcsolódó PIN-kódot, PUK-kódot és egy kódot, amellyel az ügyfél az eSzig birtokában elektronikusan ügyfélkaput nyithat a www.magyarorszag.hu oldalon. A PIN-kód az Eszig által biztosított szolgáltatások igénybevételéhez szükséges, amelyet az eSzig átvétele után lehet megváltoztatni. A PIN aktiválása nélkül az eSzig adathordozójához kötött funkciók nem használhatók, ugyanakkor az okmány utazásra és személyazonosításra használható! Felhívjuk a figyelmet, hogy ha a kérelmező elveszíti a PIN kódot tartalmazó borítékot, mielőtt megkapná a személyi igazolványát, a külképviselet az új PIN-kód beszerzésében nem tud közreműködni, és azt csak belföldi okmányirodában lehet kérelmezni! A külképviselet a téves megadás folytán blokkolódott PUK kód feloldására sem illetékes. További információk az e-funkciókról a www.eszemelyi.hu oldalon olvashatók.
Társadalombiztosítási azonosító jel, adóazonosító jel rögzítése:
Az eSzig iránti kérelem előterjesztésekor a konzuli tisztviselő ellenőrzi annak tényét, hogy a kérelmező a kérelem benyújtásakor rendelkezik társadalombiztosítási azonosító jellel, illetve adóazonosító jellel. Eredménytelen lekérdezés esetén az eSzig tároló elemére nem kerül rögzítésre a társadalombiztosítási azonosító jel, illetve az adóazonosító jel.
Kérjük, hogy amennyiben rendelkezésre áll, az ügyintézésre szíveskedjenek magukkal hozni a TAJ kártyájukat és az adókártyájukat is.
Vészhelyzet esetén értesítendő személy telefonszámának rögzítése:
A kérelmező a vészhelyzet esetén értesítendő személy telefonszámának rögzítése iránti kérelmét az eljáró hatóságnál terjesztheti elő az eSzig kiadására irányuló kérelem előterjesztésével egyidejűleg, illetőleg az eSzig birtokában (két telefonszám rögzítésére van lehetőség).
Eljárási idő
A kérelem elbírálásának ügyintézési határideje 20 nap. Ha a kérelem és mellékletei, valamint az eljáró hatóság rendelkezésére álló adatok (ide értve az olyan adatokat is, amelyek szolgáltatására a kérelmező nem kötelezhető) alapján a tényállás tisztázott, a döntést legkésőbb 8 napon belül meg kell hozni.
Figyelem! Az eljárási határidőbe az okmányoknak a Magyarországról a külképviseletre történő kiszállítása, valamint a postai kézbesítés ideje nem számít bele, így az okmányok a kérelem benyújtását követően általában 5-8 héten belül érkeznek meg a konzulátusra. A konzulátus ezt követően az érkezés sorrendjében dolgozza fel a személyi igazolványokat, és értesíti ki az ügyfeleket.
Kérjük, hogy ezt az időtartamot vegyék figyelembe az utazásaik tervezésekor de - tekintve, hogy az eljárási idő tartama hosszabb is lehet - ne vásároljanak az utazáshoz menetjegyeket a személyi igazolvány kézhezvétele előtt, mert az ebből eredő esetleges károkért a konzulátus nem vállal felelősséget.
Az eSzig érvényességi ideje
- ha a jogosult a 12. életévét még nem töltötte be, a kiállítás napjától számított 3 évet követő születési idejének napja, de legfeljebb a 12. életév betöltésének napjáig terjedő időtartam (például ha a kiállítás napja 2017. január 20., és a kérelmező születésnapja április 5-én van, akkor az Eszig 2020. április 5-ig lesz érvényes, kivéve, ha a kérelmező 2020. április 5-e előtt betölti a 12. életévét, tehát ha 2019. április 5-én már 12 éves, akkor az Eszig 2019. április 5-ig lesz érvényes);
- ha a jogosult a 12. életévét betöltötte, de a 18. életévét még nem töltötte be, a kiállítás napjától számított 3 évet követő születési idejének napja;
- ha a jogosult a 18. életévét betöltötte, a kiállítás napjától számított 6 évet követő születési idejének napja.
A 70. életévet betöltött jogosult – abban az esetben, ha ujjnyomat adása sikeres volt, és a kérelmező nem letelepedett, oltalmazott jogállású személy vagy menekült – kérheti, hogy részére a kiállítás napjától számított 10 éves érvényességi idejű személyazonosító igazolvány kerüljön kiállításra.
A kérelem elutasítása, jogorvoslat
A kérelem elutasítására akkor kerül sor, ha az ügyfél:
- olyan külföldön történt anyakönyvi esemény hazai anyakönyvezésének kérelmezéséről nem gondoskodott, amely a névviselésére is hatással van;
- nem szerepel a személyi adat-és lakcímnyilvántartásban;
- a személyi adat-és lakcímnyilvántartás passzív állományában szerepel (pl. korábbi külföldre távozás okán);
- utazásban korlátozott (külföldre utazási tilalom hatálya alatt áll).
A kérelmező az elsőfokú elutasító határozat ellen fellebbezést nyújthat be, melyet a döntés közlésétől számított tizenöt napon belül terjeszthet elő. A fellebbezést azon a külképviseleten kell benyújtani, amely a megtámadott döntést hozta.
A fellebbezést indokolni kell. A fellebbezésben új tények és bizonyítékok is felhozhatók. A fellebbezésben nem lehet olyan új tényre hivatkozni, amelyről a kérelmezőnek a döntés meghozatala előtt tudomása volt.
Az eljárás illetéke és díja
Az eSzig eljárás illeték- és konzuli díjmentes.