Az alábbi tájékoztató az útlevélkérelem benyújtásának időpontjában a 12. életévét már betöltött, de még nem 18 éves magyar állampolgár gyermekekre vonatkozik, amennyiben Magyarországon születtek, vagy külföldön történt születésüket Magyarországon már anyakönyvezték (rendelkeznek magyar születési anyakönyvi kivonattal).

Magyar születési anyakönyvi kivonat hiányában először az Anyakönyvi ügyekről szóló menüpontot szíveskedjen áttekinteni.

Útlevélkérelem időbeli korlátozás nélkül, vagyis az előző okmány érvényességi idején belül is bármikor benyújtható.


Ki és hogyan kérelmezheti az útlevelet?

Az útlevél kiállítását a kiskorú nevében eljáró törvényes képviselő(k) személyesen kérelmezheti(k).

Törvényes képviselő lehet a szülői felügyeletet együttesen gyakorló mindkét szülő, vagy a szülői felügyeletet egyedül gyakorló szülő, vagy a kiskorú gyámja. Fontos, hogy a szülői felügyeletet a szülők - megállapodásuk vagy a gyámhatóság, illetve a bíróság eltérő rendelkezése hiányában - együttesen gyakorolják akkor is, ha már nem élnek együtt. Kivétel, ha a másik szülő felügyeleti joga megszűnt, szünetel vagy azt megszüntették.

A kérelem benyújtására csak előzetes időpontegyeztetés alapján kerülhet sor. Az időpont igénylésére vonatkozóan az Időpontfoglaló rendszer menüpontban találnak információt, és az ott megadott linken foglalhatnak időpontot. A foglalásnál az "Útlevélkérelem (18 év alatt)" ügytípust kell kiválasztani. A személyek számánál annyi főt kell beírni, ahány főnek útlevelet kérelmeznek. (Vagyis ha egy gyermeknek kérelmeznek útlevelet és a két szülővel jön a gyermek, akkor is csak egy főt kell beírni!)

Sürgősségi eljárás a konzulátuson nincs


Személyes megjelenés

A 12-18 év közötti kiskorú kérelmező esetében a gyermek és a szülői felügyeletet mindkét szülő jelenléte szükséges a kérelem benyújtásához. A kérelem benyújtásakor a kérelmező ujjlenyomatait és aláírását elektronikusan rögzítjük. Mindkét szülőnek érvényes okmánnyal kell rendelkeznie, amely magyar állampolgár szülő esetében csak személyi igazolvány vagy útlevél lehet.

Amennyiben a szülői felügyeletet közösen gyakorolják, az egyik szülő kizárólag akkor nyújthatja be egyedül a kérelmet, ha a másik szülőtől származó hozzájáruló nyilatkozattal rendelkezik. A hozzájáruló nyilatkozatot a távollévő szülő megteheti online is az ún. Rendelkezési Nyilvántartásban. Ez az  elektronikus szolgáltatás bármelyik elektronikus azonosítási szolgáltatással (Ügyfélkapu, tároló elemet tartalmazó személyazonosító igazolvány (eSzemélyi), Telefonos Azonosítás) működik. Erről bővebb információt itt talál. A másik lehetőség, hogy a távolmaradó szülő ide kattintva letölti a nyilatkozati mintát, és kitölti (kéken fogó tollal!), majd 2 tanú jelenlétében aláírja, és eljuttatja a kérelmet benyújtó szülőnek. Fontos, hogy a hozzájáruló nyilatkozaton a gyermek adatait a magyar születési anyakönyvi kivonatnak, a szülők adatait pedig a személyazonosításra használt okmányuknak megfelelően kell kitölteni. Függetlenül attól, hogy a hozzájáruló nyilatkozatot milyen formában teszi a távollévő szülő, annak felhasználására a megtételétől számított 15 napon belül benyújtott kérelem esetén van lehetőség. 15 napon túl megtett hozzájáruló nyilatkozatot nem áll módunkban elfogadni az útlevélkérelem benyújtásakor. 

Amennyiben a szülői felügyeleti jogot csak az egyik szülő gyakorolja, ezt a tényt megfelelő okirattal (jogerős bírósági határozat, a szülők bíróság által jóváhagyott egyezsége, elhunyt szülő halotti anyakönyvi kivonata, stb.) igazolni kell. Brit bíróság által kiadott határozat (pl. child arrangement order) abban az esetben fogadható el a másik szülő távollétének igazolására, ha a gyermek brit állampolgársággal is rendelkezik és/vagy az Egyesült Királyságban van a szokásos tartózkodási helye, továbbá a határozat kifejezetten tartalmazza, hogy a megjelent szülő egyedül (a másik szülő nélkül) kérelmezhet útlevelet a gyermek számára. Nem elegendő, ha a határozat csak arról rendelkezik, hogy a gyermek melyik szülővel éljen. Bővebb információk a bírósági határozatról, valamint a kérelmezés módjáról a gov.uk oldalon olvashatók.


Meddig tart az eljárás? Hogyan kapom kézhez az új útlevelet?

Az útlevél magyarországi eljárási ideje 20 nap, amely nem tartalmazza az okmány kézbesítésének idejét.  Sürgősségi eljárásra a konzulátuson beadott kérelemnél nincs lehetőség. 

Az elkészült okmány kézbesítése az alábbiak szerint kérhető:

  • magyarországi lakcímre postázás
  • átvétel magyarországi okmányirodában
  • átvétel a Központi Okmányiroda ügyfélszolgálatán
  • személyes átvétel a Manchesteri Főkonzulátuson
  • postázás az Egyesült Királyságban található lakcímre.

Az elkészült útleveleket Magyarországról meghatározott időnként kézbesítik a konzulátusra, az útlevél ennek megfelelően általában 5-8 héten belül érkezik meg a Főkonzulátusra. A konzulátus ezt követően az érkezés sorrendjében dolgozza fel az útleveleket és értesíti az ügyfeleket, vagy adja postára azokat.

Kérjük, hogy ezt az időtartamot vegyék figyelembe az utazásaik tervezésekor de - tekintve, hogy az eljárási idő tartama hosszabb is lehet - ne vásároljanak az utazáshoz menetjegyeket az útlevél kézhezvétele előtt (repülőjegy, buszjegy, stb.), mert az ebből eredő esetleges károkért a konzulátus nem vállal felelősséget.

Amennyiben a kérelem benyújtásakor a kérelmező nem rendelkezik érvényes útlevéllel, személyi igazolvánnyal, állampolgársági bizonyítvánnyal vagy honosítási okirattal, és a személyi adat- és lakcímnyilvántartó rendszer nem igazolja az állampolgárságát, úgy hivatalból állampolgársági vizsgálatot kell lefolytatni. Ilyenkor az útlevél eljárás ideje átlagosan 3-5 hónappal meghosszabbodik, de felhívjuk a figyelmet, hogy az állampolgárság vizsgálat ennél  hosszabb is lehet!

A felsorolt eljárási idők a hiánytalanul beadott, rendezett státuszú útlevél kérelmekre vonatkoznak. Bármilyen hiányosság az eljárási idő további meghosszabbítását eredményezi.


Az útlevelek érvényességi ideje

Az útlevelet 5 éves érvényességgel lehet igényelni.


Mennyibe kerül az útlevél?

Az útlevél eljárás díja a honlapon található díjtáblázat szerint fizetendő. 

A díjat bankkártyával (debit) kell befizetni a Főkonzulátuson a kérelem benyújtásakor, utólagos fizetésre nincs lehetőség. 


Az útlevél igényléséhez szükséges iratok:

  • magyar állampolgárság igazolása 
    o érvényes személyi igazolvánnyal, vagy
    o legfeljebb egy éve lejárt útlevéllel, vagy
    o érvényes állampolgársági bizonyítvánnyal, vagy 
    o honosítási okirattal;
  • lakcímkártya (amennyiben rendelkezésre áll);
  • amennyiben rendelkezik érvényes magyar útlevéllel, azt az ügyintézés során be kell mutatni. Ennek hiányában az útlevélkérelem rögzítésére nincs mód, kivéve, ha az érvényes okmány elveszett/eltulajdonították. Ebben az esetben az elvesztésről/eltulajdonításról - az okmány érvénytelenítése érdekében - hatósági jegyzőkönyvben szükséges nyilatkozni, amelyet a helyszínen rögzítünk. Erről bővebben itt olvashat.
  • egyszerűsített honosítás keretében állampolgárságot szerzett kérelmezők az első útlevelük igénylésekor: a honosítási okirat mellett ajánlott a születési anyakönyvi kivonat és/vagy a lakcímkártya;
  • érvényes magyar útlevél vagy személyazonosító igazolvány hiányában:
    • 1 éven belül lejárt személyazonosító igazolvány, vagy
    • érvényes magyar vezetői engedély, vagy
    • érvényes külföldi útlevél, vagy
    • érvényes brit állandó vezetői engedély, vagy
    • érvényes uniós kártya formátumú személyi igazolvány, vagy
    • eredeti magyar születési anyakönyvi kivonat, illetve házassági anyakönyvi kivonat (amennyiben a kérelmező házassági nevet visel);
  • ha az útlevelet más névre igényli, mint a korábbi útlevele, vagy személyi igazolványa kiállításra került, akkor a névváltoztatást alátámasztó magyar okirat (például névváltoztatási okirat, születési anyakönyvi kivonat, vagy házassági anyakönyvi kivonat);
  • ha a kérelmező nem rendelkezik érvényes magyar személyi igazolvánnyal, érvényes, vagy legfeljebb egy éve lejárt magyar útlevéllel, állampolgársági bizonyítvánnyal vagy honosítási okirattal, és adatai nem szerepelnek a személyi adat-és lakcímnyilvántartásban sem, akkor a konzulátus hivatalból állampolgársági vizsgálatot indít – ehhez a formanyomtatványt helyben biztosítjuk;
  • amennyiben a magyar állampolgárságot honosítással szerezte, kérjük minden esetben szíveskedjen magával hozni eredeti honosítási okiratát (akkor is, ha érvényes útlevéllel vagy személyi igazolvánnyal rendelkezik, illetve korábban már kérelmezett útlevelet vagy személyi igazolványt);
  • ha a korábbi, még érvényes útlevelét ellopták: rendőrségi jegyzőkönyv a lopás bejelentéséről, vagy az ennek bejelentésére vonatkozó ún. crime number; 
  • amennyiben még nem volt magyar útlevele, vagy személyi igazolványa, úgy előbb állampolgársági bizonyítványt kell beszereznie (lásd az „Állampolgárság”  menüpontban leírtakat);
  • 1 db igazolványkép (amennyiben lehetőség van rá, az eljárás minél gyorsabb lefolytatása érdekében);
  • konzuli díj (bankkártyával (debit) helyben fizetendő);
  • kiskorúak (12-18 év között) esetében a szülők személyazonosságának igazolására és az állampolgárság megállapítására alkalmas érvényes útlevele vagy személyazonosító igazolványa;
  • kiskorúak esetében a magyar születési anyakönyvi kivonat minden esetben kötelezően bemutatandó.
  • nincs előzetesen kitöltendő útiokmány-igénylőlap, azt a bemutatott okmányok és/vagy nyilvántartásban szereplő adatok alapján az ügyintéző tölti ki, majd adja át a gyermek törvényes képviselőjének aláírásra.

Amennyiben a honosítás után az első útlevelet kérelmezik, úgy csak akkor kell a gyermek születési anyakönyvi kivonata, ha a honosítási okiraton csak az egyik, vagy egyik szülő sem szerepel a gyermek mellett – ha ilyenkor még nem áll rendelkezésre a magyar születési anyakönyvi kivonat, úgy az eredeti – brit, román, stb. –, a gyermek szüleinek nevét tartalmazó anyakönyvi kivonat is megfelelő, illetve bármilyen más, hatóság által kibocsátott dokumentum, okmány is megfelelő, amelyen a szülő, vagy szülők neve olvasható (például ha az apa és a gyermek szerepel a honosítási okiraton, az anya neve a gyermek lakcímkártyájával igazolható).