Ki és hogyan kérelmezheti az útlevelet?

Útlevélkérelem időbeli korlátozás nélkül, vagyis az előző okmány érvényességi idején belül is bármikor benyújtható.

Az útlevél kiállítását az érintett nagykorú személy (vagy a cselekvőképességet érintő gondnokság alá helyezett nagykorú nevében eljáró törvényes képviselő /gondnok/) kizárólag személyesen kérelmezhetielőzetes időpont egyeztetés alapján. Az időpont igénylésére vonatkozóan az Időpontfoglaló rendszer menüpontban találnak információt, és az ott megadott linken foglalhatnak időpontot. A foglalásnál az "Útlevél (18 év felett)" ügytípust kell kiválasztani. A személyek számánál annyi főt kell beírni, ahány főnek útlevelet kérelmeznek. 

Sürgősségi eljárás a konzulátuson nincs.

A kérelem benyújtásakor a kérelmező arcképmását, ujjnyomatait és aláírását elektronikusan rögzítjük. 


Meddig tart az eljárás? Hogyan kapom kézhez az új útlevelet?

Az útlevél magyarországi eljárási ideje 20 nap, amely nem tartalmazza az okmány kézbesítésének idejét.  

Az elkészült okmány kézbesítése az alábbiak szerint kérhető:

  • magyarországi lakcímre postázás
  • átvétel magyarországi okmányirodában
  • átvétel a Központi Okmányiroda ügyfélszolgálatán
  • személyes átvétel a Manchesteri Főkonzulátuson
  • postázás az Egyesült Királyságban található lakcímre. (A postázáshoz javasoljuk egy saját névre megcímzett és felbélyegzett („Special Delivery”) válaszboríték benyújtását az ügyintézéskor, mert így garantálható a legbiztonságosabban és leggyorsabban az útlevél kézbesítése.)

Az elkészült útleveleket Magyarországról meghatározott időnként kézbesítik, az útlevél ennek megfelelően általában 5-8 héten belül érkezik meg a Főkonzulátusra. A Főkonzulátus ezt követően az érkezés sorrendjében dolgozza fel az útleveleket és értesíti az ügyfeleket, vagy adja postára azokat.

Kérjük, hogy ezt az időtartamot vegyék figyelembe az utazásaik tervezésekor de - tekintve, hogy az eljárási idő tartama hosszabb is lehet - ne vásároljanak az utazáshoz menetjegyeket az útlevél kézhezvétele előtt (repülőjegy, buszjegy, stb.), mert az ebből eredő esetleges károkért a Főkonzulátus nem vállal felelősséget.

Amennyiben a kérelem benyújtásakor a kérelmező nem rendelkezik érvényes útlevéllel, személyi igazolvánnyal, állampolgársági bizonyítvánnyal vagy honosítási okirattal, és a személyi adat- és lakcímnyilvántartó rendszer nem igazolja az állampolgárságát, úgy hivatalból állampolgársági vizsgálatot kell lefolytatni. Ilyenkor az útlevél eljárás ideje átlagosan 3-5 hónappal meghosszabbodik, de felhívjuk a figyelmet, hogy az állampolgárság vizsgálat ennél hosszabb is lehet!

A felsorolt eljárási idők a hiánytalanul beadott, rendezett státuszú útlevél kérelmekre vonatkoznak. Bármilyen hiányosság az eljárási idő további meghosszabbítását eredményezi.


Az útlevelek érvényességi ideje

Az útlevelet 5 vagy 10 éves érvényességgel lehet igényelni. A kivételes esetekben kiadott második magánútlevél érvényességi ideje legfeljebb 2 év. 6 éves életkor betöltéséig 3 év, 6-65 éves életkor közöttiek esetén – amennyiben az ügyfél nem kéri a 10 éves érvényességi időt5 év az okmány érvényességi ideje. Ezekben az esetekben az időtartamot az ügyfélnek az okmány kiállítását követő születésnapja hónapjától és napjától kell számítani. 65 éven felüliek esetén 10 év, a 18-65 éves életkor közötti állampolgárok erre irányuló kérelme esetén 10 év az érvényességi idő. Ezekben az esetekben az időtartamot az ügyfélnek az okmány kiállítását megelőző születésnapja hónapjától és napjától kell számítani. Amennyiben a kiállítás napja a születésnap hónapjával és napjával megegyezik, úgy az érvényességi időt ezen időponttól kell számítani. Amennyiben az ügyfél február 29-én született és az érvényességi idő lejártának évében ez a nap hiányzik, akkor a magánútlevél érvényességi ideje február 28-án jár le.


Mennyibe kerül az útlevél?

Az útlevél eljárás díja a honlapon található díjtáblázat szerint fizetendő. 

A díjat bankártyával (debit) kell befizetni a Főkonzulátuson a kérelem benyújtásakor, utólagos fizetésre nincs lehetőség. 


Az útlevél igényléséhez szükséges iratok:

  • magyar állampolgárság igazolása 
    o érvényes személyi igazolvánnyal, vagy
    o legfeljebb egy éve lejárt útlevéllel, vagy
    o érvényes állampolgársági bizonyítvánnyal, vagy 
    o honosítási okirattal;
  • lakcímkártya (amennyiben rendelkezésre áll);
  • egyszerűsített honosítás keretében állampolgárságot szerzett kérelmezők az első útlevelük igénylésekor: a honosítási okirat mellett ajánlott a születési anyakönyvi kivonat és/vagy a lakcímkártya; 
  • amennyiben érvényes magyar útlevéllel rendelkezik, azt az ügyintézés során be kell mutatnia. Ennek hiányában az útlevélkérelem rögzítésére nincs mód, kivéve, ha az érvényes okmány elveszett/eltulajdonították. Ebben az esetben az elvesztésről/eltulajdonításról - az okmány érvénytelenítése érdekében - hatósági jegyzőkönyvben szükséges nyilatkozni, amelyet a helyszínen rögzítünk. Erről bővebben itt olvashat. 
  • érvényes magyar útlevél vagy személyazonosító igazolvány hiányában:
    • 1 éven belül lejárt személyazonosító igazolvány, vagy 
    • érvényes magyar vezetői engedély, vagy
    • érvényes külföldi útlevél, vagy
    • érvényes brit állandó vezetői engedély, vagy
    • érvényes uniós kártya formátumú személyi igazolvány, vagy
    • eredeti magyar születési anyakönyvi kivonat, illetve házassági anyakönyvi kivonat (amennyiben a kérelmező házassági nevet visel);
  • ha az útlevelet más névre igényli, mint amelyre a korábbi útlevele, vagy személyi igazolványa kiállításra került, akkor a névváltoztatást alátámasztó magyar okirat (például névváltoztatási okirat, születési anyakönyvi kivonat, vagy házassági anyakönyvi kivonat);
  • ha a kérelmező nem rendelkezik érvényes magyar személyi igazolvánnyal, érvényes, vagy 1 éven belül lejárt útlevéllel, állampolgársági bizonyítvánnyal vagy honosítási okirattal, és adatai nem szerepelnek a személyi adat-és lakcímnyilvántartásban sem, akkor a konzulátus hivatalból állampolgársági vizsgálatot indít – ehhez a formanyomtatványt helyben biztosítjuk;
  • amennyiben a magyar állampolgárságot honosítással szerezte, kérjük minden esetben szíveskedjen magával hozni eredeti honosítási okiratát (akkor is, ha érvényes útlevéllel vagy személyi igazolvánnyal rendelkezik, illetve korábban már kérelmezett útlevelet vagy személyi igazolványt);
  • amennyiben az új útlevél igénylése a korábbi útlevél ellopása miatt kerül sor: az okmány eltulajdonításáról szóló jegyzőkönyv, vagy az ennek bejelentésére vonatkozó ún. crime number;
  • amennyiben még nem volt magyar útlevele, vagy személyi igazolványa, úgy előbb állampolgársági bizonyítványt kell beszereznie (lásd az „Állampolgárság”  menüpontban leírtakat);
  • konzuli díj (bankkártyával (debit) helyben fizetendő);
  • nincs előzetesen kitöltendő útiokmány-igénylőlap, azt a bemutatott okmányok és/vagy nyilvántartásban szereplő adatok alapján az ügyintéző tölti ki, majd adja át a kérelmezőnek (vagy gondnokának) aláírásra.