Bevezető:
Az egyszerűsített honosítási eljárás a magyar állampolgárság megszerzésének azon formája, amely magyar felmenőkre, vagy magyar állampolgárral kötött házasságra alapozva kérelmezhető, amennyiben – többek között – a kérelmező legalább közép szintű magyar nyelvtudással rendelkezik.
Kérjük, tanulmányozza a magyar állampolgárságról szóló oldalunkat annak eldöntéséhez, hogy ez-e az Ön esetében a megfelelő eljárás.
Az eljárás végén, pozitív döntés esetében a kérelmező részére kiállításra kerül a honosítási okirat, amelyet az állampolgársági eskütételét követően tud kézhez venni. A kérelmező a magyar állampolgárságot az eskütétel napján szerzi meg. Az eljárás során a kérelmező bekerülnek a személyi adat és lakcímnyilvántartásba és erről részére a személyazonosító számát is tartalmazó lakcímkártya (LIG kártya) és állandó személyazonosító igazolvány is kiállításra kerül.
Az egyszerűsített honosítási eljáráshoz a gyakorlatban a legtöbb esetben kötelezően kapcsolódik hazai anyakönyvezési esemény. A kérelmező külföldön történt születését, házasságkötését vagy a házasság megszűnését az egyszerűsített honosítási kérelem benyújtásával egyidejűleg.
Ki kérelmezheti?
Egyszerűsített honosítási kérelmet nyújthat be a kérelmező, ha
- felmenője magyar állampolgár volt vagy valószínűsíti magyarországi származását;
vagy
- magyar állampolgárral legalább tíz éve érvényes házasságban él, vagy magyar állampolgárral öt éve él házasságban és közös gyermekük született;
és
- magyar nyelvtudását igazolja (ezt a kérelmet átvevő szerv ellenőrzi);
- a magyar jog szerint büntetlen előéletű és büntetőeljárás nincs ellene folyamatban, valamint
- honosítása nem sérti Magyarország közbiztonságát és nemzetbiztonságát.
Ügyfélfogadás a főkonzulátuson az egyszerűsített honosítási kérelmeknél
Kérjük, hogy a kitöltendő nyomtatványokról, illetve a kérelem benyújtásához szükséges egyéb tudnivalókról még időpontfoglalás előtt érdeklődjenek a konz.man@mfa.gov.hu e-mail címen. A kérelemhez szükséges nyomtatványokat a Főkonzulátus küldi meg e-mailben. Ezt követően e-mailben folytatjuk az időpontegyeztetést a kérelem benyújtására.
Az egyszerűsített honosítással kapcsolatos információk
Az egyszerűsített honosítással kapcsolatos részletes tudnivalókat a Budapest Főváros Kormányhivatala weboldalán találhatják meg. A nyelvi követelmények tekintetében, kérjük, tanulmányozzák a jelen lap alján található kapcsolódó anyagokat.
Az egyszerűsített honosítási eljárással egyidejűleg a kérelmező külföldön történt anyakönyvi eseményeinek (születés, házasság, válás, házastárs halálesete) anyakönyvezése iránti kérelmet is elő kell terjeszteni. A kérelemhez szükséges nyomtatványokat a Főkonzulátus küldi meg.
Az egyszerűsített honosítási eljáráshoz kapcsolódóan is szeretnénk felhívni a figyelmet arra, hogy a folyamatban lévő ügyekben a konzulátus nem tud az ügy állásáról tájékoztatást adni.
Eskütétel
A honosítási okirat megérkezése után a megadott elérhetőségeken a kérelmezőket értesítjük, és egyeztetünk az eskü várható időpontjáról.
Útlevél igénylése a honosítás után
Azon honfitársaink, akik már letették az állampolgársági esküt, útlevelet sürgősséggel a honosítási okirat birtokában Budapesten, a Központi Okmányirodában – XIII. kerület, Visegrádi utca 110-112. – igényelhetnek (nyilvantarto.hu, kozponti.okmanyiroda@mail.ahiv.hu , telefon: +36 (1) 452-3622).
Útlevélkérelmet a főkonzulátuson előzetes időpontfoglalás alapján lehet benyújtani. Az útlevélkérelem benyújtásával kapcsolatos információk az Útlevél ügyek menüpont alatt találhatók.
Tájékoztatók:
A Bevándorlási és Állampolgársági Hivatal tájékoztatója az eljáráshoz kapcsolódóan - magyarul
A Bevándorlási és Állampolgársági Hivatal tájékoztatója az eljáráshoz kapcsolódóan - angolul